Czym jest stowarzyszenie? Jak sprawdzić czy stowarzyszenie posiada wpis w KRS?
Stowarzyszenie to dobrowolne zrzeszenie o celach niezarobkowych, które samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności, opierając ją na pracy społecznej członków.
Obowiązkowym etapem procedury rejestracji jest uzyskanie wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Istotnie należy zaznaczyć, że zakładając stowarzyszenie możemy ubiegać się o nadanie statusu organizacji pożytku publicznego (OPP).
Stowarzyszenie uprawnione jest do prowadzenia działalności gospodarczej (wyłączając z tej możliwości stowarzyszenia zwykłe).
Podstawą prawną funkcjonowania stowarzyszeń jest ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 1989 r. Nr 20, poz. 104).
Gdzie w KRS znajdziemy informacje o stowarzyszeniach?
Stowarzyszenia wpisuje się do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej.
Jeżeli stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą to dodatkowo należy je wpisać do rejestru przedsiębiorców.